Back to Schwarzsee

 
 
 
 
My parents finally got to see their good friends Tseten and Fred who have been in Nepal for over a year! Now when they are back my parents took them for a cold nice swim in the Schwarzsee on a very hot day. Yay! My mum is so happy beeing in the water and she even bought a plastic thing so called "noodles" that she can float with and stay longer in the water. When she is happy dad and I are happy! 
 
Mina föräldrar fick äntligen träffa deras goda vänner Tseten och Fred som har varit i Nepal i lite över ett år! Nu när de är tillbaka tog mina föräldrar de för en kall och skön simtur i Schwarzsee på en jätte varm dag. Jippie! Min mamma är så glad att få vara i vattnet och hon har t om köpt en så kallad "nudlar" som hon kan flyta länge med i vattnet. När hon är glad är jag och pappa glad!
 
 
1 marianorrgard:

skriven

oh vilka fantastiska vyer! Jag och min pojkvän överväger Schweiz som ett alternativ att flytta till i framtiden (kanske redan i höst/vinter) - han är italienare och jag kan bl.a tyska, så tror det kunde bli helt ok, eftersom en del av befolkningen ju talar italienska :) Blir ju förstås ännu mera lockad när jag ser dessa bilder! ;)

Svar: Absolut borde ni komma till Schweiz, passa på när ni har möjligheten! Men Schweiz är lite komplicerat när det kommer till språk. Det är inte så att alla talar tyska, franska och italienska. Och det är egentligen inte högtyska utan schweiztyska, men kan klara sig på bara högtyska också. Ska ni flytta till schweiztysk språkiga delen av Schweiz får nog din pojkvän lära sig tyska och vice versa. Vi bor i fransktalande delen...
Mirabelle

2 marianorrgard:

skriven

Jo det vet jag, att folk inte talar alla landets språk. Men jag tänkte mig att det kanske finns något område där det talas en del av både tyska och italienska, alla områden är väl inte heller enbart enspråkiga? Hittar vi ett sånt blandområde blir det ju perfekt. Min pojkvän kan också lite franska och lär sig språk grymt snabbt, tyska lär han sig också om det behövs :) Så för han borde det gå helt bra oavsett vilket område. Själv är jag inte så sugen på franskan eftersom jag nästan får kräkreflexer av att uttala deras R, haha :D Men italienska förstår jag rätt bra så det kan jag väl lära mig att tala också hyfsat snabbt :) Är också lite grann bekant med schweiz-tyskan, men kan förstås inte tala det själv. Jag har iaf ganska lätt för att förstå bayerska, vilket är Tysklands kanske svåraste dialekt - inte ens tyskar från andra områden förstår den i normala fall, så tror inte Schweiztyskan kan vara riktigt hopplös då heller ;)

Men detta är ju bara en möjlighet som vi bollar med :)

Svar: Man kan stöta på folk som är tvåspråkig mellan gränserna tex i Schwarzsee som ligger i Fribourg. Där pratar man schweiztyska och franska, men långifrån alla pratar de två språk.Ni kan ju flytta till Tessin där man pratar enbart italienska eller bor vid gränsen mellan Tessin och en av dessa valdistrik som pratar schweiztyskan Valais, Grison eller Uri!;)
Men var än i Schweiz ni väljer att bo är det fint!;)
Oftas kan man redan italienska kan man lätt lära sig franska och spanska och tvärtom. Min man pratar 6 språk bara för att han kan franska sen var resten av latinska språket ganska lätt. Sen har han haft tur att ha ett av germanska språket som modersmål, schweiztyskan...sen blev tyskan och engelska också ganska lätt. Svenska kan han inte än för att han valde att lära sig thailändska och det är ett språk som han har problem med haha.
Det tog mig 3 år att bli flytande i franska, men vi ska flytta till Bern snart och då måste jag lära mig högtyska...suck.
Kan du spanska?
Mirabelle

3 marianorrgard:

skriven

Jo, läste nyss på lite om just Tessin, läste t.o.m att trots att ca.80% är italienare (8-9% tyskspråkiga) så krävs/önskas tyskakunskaper ändå inom en hel del jobb/branscher - kanske delvis för turismens skull. Låter som att det kanske kunde funka för mig då också. :) Fast min pojkvän är ändå mer lockad av utmaningen att välja ett tyskspråkigt område, han funderar på t.ex. St.Moritz där ändå 20% talar italienska (en majoritet på nästan 60% tyska). Spanska kan jag jo, därför har jag haft ganska lätt att förstå italienska - förstod t.o.m liiite grann i början då jag träffade min pojkvän fast jag ännu då inte ens hade studerat eller haft att göra med italienska alls :) Det är så härligt hur dörrar till nya språk öppnas bara av att man lär sig 1 främmande språk! Tack vare tyskan t.ex. förstår jag även liite grann av holländska. :)

Svar: Jobbar ni inom tourism då har ni mer val möjligheter!;) Vad spännande! Ser framemot att läsa ett inlägg när ni väl har bestämt er!;)
Mirabelle

4 Alexandra:

skriven

SÅ fina bilder!! :)

Svar: Ja, men jag saknar svenska sjöar! :)
Mirabelle

Kommentera här: